Welkom

Uw gezondheid, onze zorg!

Gezondheidscentrum Widar Laan van Beek en Royen 39 3701 AK Zeist

‘Maar ik wist niet dat je bestónd!’

Interview met Hermien Hekman, overgangsconsulent bij Widar

Ik wist niet dat je bestónd, met die verzuchting verlaten vrouwen nogal eens de spreekkamer van Hermien Hekman. Hermien is sinds zomer 2024 overgangsconsulent bij Widar. De overgang of menopauze is geen onderwerp waar je dagelijks over spreekt of vaak over hoort. En dat is jammer, want we zouden er veel meer van moeten weten, aldus Hermien. Het is hoog tijd voor een interview met haar.


Overgangsconsulent zijn is geen alledaags beroep. Hoe ben je daartoe gekomen?
 

Ik heb 20 jaar als pedagogisch psychiatrisch hulpverlener in het Zonnehuis in Zeist gewerkt met kinderen met ontwikkelingsstoornissen. Toen ik midden veertig was, viel mij op dat sommige vrouwen rond deze leeftijd klachten kregen: stressgevoeligheid, slechter slapen en gewrichtsklachten. Ik had het vermoeden dat dit met de overgang te maken zou kunnen hebben. Ik wist daar weinig van en ik kon er ook niet veel informatie over vinden. Toen ontdekte ik, dat er in Rotterdam een opleiding tot menopauzeconsulent was.  Daar kon je alles leren wat met de overgang te maken had. Daar ben ik ingestapt en ik werd zo enthousiast over de nieuwe inzichten dat ik besloot: hier ga ik mee verder. Ik realiseerde me dat ik met deze kennis echt iets zou kunnen betekenen voor vrouwen die gezondheidsklachten hebben, maar niet weten dat die met de overgang te maken kunnen hebben.
 

Dat maakt nieuwsgierig. Je hebt baanbrekende inzichten ontdekt?  

Ja, dat kun je wel zeggen. Mensen denken bij het woord menopauze meestal aan het ophouden van de menstruatiecyclus. Maar de overgang begint al veel eerder. In de meeste gevallen al zo’n zeven of tien jaar eerder, na het veertigste levensjaar. Dan vinden er al belangrijke veranderingen plaats in de hormoonhuishouding! Door de hormoonschommelingen kunnen er klachten ontstaan die niet herkend worden als overgangsklachten. Stress bijvoorbeeld, pijnlijke spieren, hartkloppingen, angst- en paniekaanvallen. Vaak wordt de vrouw in kwestie dan doorverwezen naar een specialist zoals de internist of cardioloog. Daardoor worden er dure onderzoeken gedaan die in veel gevallen niet nodig zouden zijn. En de echte oorzaak blijft buiten beeld en onbehandeld.
 

En waaruit bestaat dan vooral jouw werk? 

Ik bevind me nu in de bijzondere omstandigheid dat ik bij Widar kan samenwerken met huisartsen en therapeuten. Ik luister natuurlijk eerst naar de klachten waar de vrouw mee komt. Soms is dat op grond van een verwijzing, steeds vaker óók van mond tot mond. Vrouwen vertellen elkaar wat ze meemaken en dat er iets te doen is aan hun klachten. Ik besteed veel tijd aan uitleg: wat betekent het voor je lichaam als je hormoonhuishouding verandert? Vrouwen zijn vaak opgelucht als ze horen dat hun klachten normaal zijn, en dat er iets aan te doen is. Wat meer rust nemen bijvoorbeeld! Dat is nou niet het eerste waar vrouwen van in de veertig tot begin vijftig zelf aan denken. Je hebt het als vrouw in die leeftijdsfase over het algemeen immers juist erg druk: kinderen, werk, huis, sport, sociale activiteiten en vaak ook nog de ondersteuning van oude ouders. Dat komt vaak voor het grootste deel op het al overvolle bordje van de vrouwen. Het vraagt veel van een mens. Vaak weten we dat wel, maar we gaan maar door. Wat moet je anders?
 

Maar was dat in vroeger tijden niet ook al zo?  

Iets meer dan een halve eeuw geleden kregen de meeste vrouwen hun kinderen veel eerder dan nu het geval is. Geboortes vragen veel kracht en energie van een vrouwenlichaam, maar daarvan heb je het meest als je voor in de twintig bent. Tegen de tijd dat je kinderen volwassen waren, was je dan zelf pas halverwege de veertig. Daar lag dan ook het begin van de overgang, en veel van het echt zware werk zat er dan op. Je kon het dan ook wat rustiger aan doen. Dat is nu in de meeste gevallen anders, nu vrouwen veel meer dan vroeger het geval was drukbezet zijn door hun werk buitenshuis. Ik pleit hiermee niet voor teruggaan naar vroeger, maar wel voor meer begrip voor hoe het vrouwelijk lichaam werkt.
 

Met welke adviezen kun je vrouwen met overgangsklachten helpen?  

Voldoende rust nemen is dus een aandachtspunt, en daar kunnen we samen tijdens een consult ook specifiek naar kijken. Wat kun je laten vallen aan werkzaamheden, waar kun je pauzes inlassen, welke lichamelijke activiteit kun je in balans brengen?  Kan thuis de zorg beter worden verdeeld en hoe dan? Vrouwen zijn nogal eens hard voor zichzelf; ze denken dan niet aan zulke mogelijkheden. Ik raad ook vaak aan om eens een tijdje hormoontherapie te doen. Ja, dat klinkt heftig, maar in de praktijk is het dat niet. Er zijn heel goede bio-identieke hormonen op de markt die kunnen zorgen voor meer balans. Deze lichaamseigen hormonen verminderen overgangsklachten en kunnen helpen gezonder ouder te worden.
 

Dat klinkt veelbelovend! Betekent dat ook dat gaan naar de overgangsconsulent het nieuwe normaal wordt?  

We zijn wel een eindje op weg in die richting. Daar ben ik blij om. Het imago rondom de menopauze was vroeger: kom op, niet zeuren over een paar opvliegers, er zijn ergere dingen. Dat is gelukkig wel zo’n beetje voorbij. Maar er valt nog veel onwetendheid op dit gebied op te heffen. Ik zie het daarom als mijn missie om vrouwen, maar ook bijvoorbeeld huisartsen in opleiding, uitvoerige uitleg te geven over de overgang en de menopauze. De overgang is een transitie naar een nieuwe fase waarin je niet meer voor iedereen hoeft te zorgen. De energie die je nodig had voor je menstruaties mag je nu voor jezelf gaan gebruiken. Als je als vrouw goed geïnformeerd bent, weet je wat je zelf kunt doen om fit en veerkrachtig te blijven. Je weet dan ook waar en wanneer je hulp moet inschakelen als dat nodig is. 

Portretgalerij: Hermien Hekman

 

PraatmetdeDokter voldoet aan medische zorgvuldigheid

 


Veel apps niet veilig

Huisartsen worden door zorgverzekeraar Zilveren Kruis verplicht om een triage-app te gebruiken. Maar die blijken niet allemaal veilig te zijn. Onder andere de NOS schreef over de triage door moetiknaardedokter.nl: Populaire huisartsentool geeft ondoorzichtig advies, omzeilt strenge regels

Veel triage-apps die in de handel zijn geven de patiënt automatisch advies op basis van de antwoorden die de patiënt invult. De patiënt kan – zonder dat de huisartsenpraktijk er iets van merkt! – helemaal zelf bepalen of het nodig is om de huisarts te bellen.

Widar maakte veilige keuze
Toen de verplichting tot invoering kwam heeft huisartsenpraktijk Widar gekozen voor een triage-app die door een huisarts is ontwikkeld: PraatmetdeDokter. Deze triage-app doet het anders. Er is wel – zoals Zilveren Kruis eist – sprake van elektronische triage, maar dat is alleen het voorwerk. Bij PraatmetdeDokter komt alle informatie die u heeft ingevuld bij de huisartsenpraktijk binnen. En u krijgt van ons antwoord, dus geen automatische digitale reactie waar geen mens meer aan te pas komt.

Verbetering gebruik e-consult
PraatmetdeDokter leidt juist tot een beter gebruik van het e-consult. Wij hebben door de app namelijk voldoende informatie om uw vraag te beantwoorden, of kunnen met de chatfunctie aanvullende vragen stellen. Op basis daarvan wordt bepaald wat nodig is. PraatmetdeDokter is een veilige digitale manier van communiceren met uw huisartsenpraktijk.

Uw ervaringen
Daar zijn wij nieuwsgierig naar. Stuur uw reactie naar nieuwsbrief@widar.nl

 

Sterven met verlaagd bewustzijn

Gespreksavond met huisarts Toyna Walré de Bordes


Opeens is het in het nieuws. Iets wat ik als huisarts al een tijd merkte, maar nooit zo onder woorden heb kunnen brengen: ’slapend sterven’ lijkt het nieuwe normaal te worden.

Videofragment (8 minuten) van Nieuwsuur 18 mei 2026 over palliatieve sedatie: Sterven met verlaagd bewustzijn steeds meer de norm

Ik kwam niet verder dan een zachte verzuchting: is er nog ruimte in onze maatschappij, waar alles beheersbaar moet zijn, om gewoon te sterven zoals het van nature gaat?

Wat betekent het voor de stervende om de laatste dagen bewust mee te maken? Of langzamerhand door de ziekte zelf te versuffen, de mensen om hem/haar heen bij vlagen niet te herkennen en dan in een helder moment weer even wel?

Wat betekent het voor de familie om te zien dat de stervende onrustige bewegingen maakt, kreunt en met de armen zwaait? Of dat er opeens een helder moment is met enkele woorden waar je al niet meer op gerekend had?

Een gesprek hierover
Wie eigen ervaringen heeft en/of hierover een eigen mening heeft of wil vormen, nodig ik uit voor een uitwisseling.

  • In de keuken van Widar
  • Maximaal 25 mensen, zodat een gesprek mogelijk is
  • Bij overtekening: reservedatum dinsdag 30 juni

> Aanmelden voor dinsdag 16 juni 19.00 – 21.00 uur  

> Aanmelden voor donderdag 18 juni 19.00 21.00 uur

Het is fijn als u vooraf dit artikel leest: De stille opmars van palliatieve sedatie

 

Tuingroep zoekt enthousiaste mensen

 


Geniet u ook zo van de tuin rond Widar?

Zes jaar geleden nog ‘hopen zwarte grond’ en nu een oase van bloemen, struiken, insecten en groen.
Met een kleine groep mensen onderhouden we dit kostbare stukje natuur.


Meedoen?

Kriebelen uw handen voor dit ‘groen-werk’? Van vegen tot snoeien, van wieden, water geven, tot poten en zaaien.
Samenwerken èn ervan genieten!
.
We zoeken mensen die mee willen doen.
Op woensdagmorgen tussen 9 en 12 uur.
Iedere eerste zaterdag van de maand tussen 9 en 12.30 uur. Start met koffie/thee en eindigen met soep.
U kiest de tijd die u past, iedere helpende hand is welkom.
.

Geïnteresseerd?

Graag ’n berichtje aan: Annemieke Zeilstra, 06-40408856
(óók voor informatie)
.
met Groene Groet,
de tuingroep Widar

Concert Widarkoor

Onder leiding van Janneke Moes

18 juni 2026 om 20:15 uur
Inloop 20:00 uur

Programma
Bring out your voices
Ich bin das Brot des Lebens
An Irish blessing
Between darkness and light
Als alles duister is
Come with me my love
Teddy’s Bears’ picnic
Avondstilte overal
De zee Heart beat
Unil the world is singing

Afsluiting met een drankje

Helicongebouw
Socrateslaan 22A
3707 GL Zeist

Vrijwillige bijdrage

Poster Concert Widarkoor 18 juni 2026

 

Hoe gaat het met het nieuwe werken van de huisartsen?

Vanaf 5 januari zitten van 8 tot 10 uur ook de huisartsen aan de telefoon. U krijgt meteen antwoord op uw vraag of een afspraak op diezelfde dag. Hoe zijn de ervaringen tot nu toe?
We horen graag uw mening.


Voor- en nadelen
‘Wat fijn dat ik meteen aan de telefoon het hele advies krijg.’
‘Kan ik echt vandaag al terecht?’

Wij krijgen vooral positieve reacties op ons nieuwe werken. Mensen merken dat de aanpak werkt: ze krijgen meteen een antwoord als ze bellen en – als het nodig is – dezelfde dag een consult. En als ze vroeg hebben gebeld zelfs op het gewenste tijdstip. Een huisarts die komend jaar veel bij ons zal werken, heeft bij ons gesolliciteerd omdat ze deze manier van werken kent van een andere praktijk.

Er zijn ook nadelen: de consulten beginnen pas om 9 uur als een à twee artsen de telefoon verlaten om met het spreekuur te beginnen. Als je specifiek bij één huisarts op consult wilt komen, bel je voor niets als die huisarts die dag niet werkt. En als je pas vlak voor 10 uur belt dan kan je eigen huisarts vol zitten. Dan kom je bij een van de collega’s.

Tussen 8 en 10 uur
We zitten met minimaal zes mensen tegelijkertijd aan de telefoon: assistentes, huisartsen en huisartsen in opleiding. Iedereen die voor 10 uur belt, krijgt meteen een telefonisch advies of een afspraak op dezelfde dag.

Wij merken dat er kort na achten even een piek is in het aantal bellers. Heel verstandig, want hoe vroeger gebeld, hoe meer keuze in de agenda. En omdat we met zo veel aan de telefoon zitten, wordt iedereen snel teruggebeld.
Tot negen uur kunnen we nog meer telefoontjes aan, dan we nu binnen krijgen.

Tegen half tien loopt de wachttijd voor de terugbellijst snel op. Een deel van de huisartsen is ondertussen al met consulten begonnen. En er bellen juist weer meer mensen.
Reken dan op langer wachten en nog maar weinig keuze in de agenda. Iedereen komt aan de beurt, ook degene die zich op het laatste moment aanmeldde.

Tussen 10 en 17 uur
Er zit één assistente aan de telefoon. U kunt alleen bellen voor
1: een afspraak bij de spreekuren van de assistentes, de POH GGZ en de praktijkverpleegkundige.
2: medische vragen die niet tot de volgende dag kunnen wachten. Bijvoorbeeld als u in de loop van de dag veel zieker bent geworden.
De assistente houdt het gesprek nu zo kort mogelijk, ze stelt alleen de vragen die nodig zijn om te bepalen of u vandaag nog moet komen. Voor alle andere vragen krijgt u het verzoek om de volgende werkdag tussen 8 en 10 uur te bellen.

Spoedlijn
De spoedlijn is de hele dag open en nemen we binnen 60 seconden op. Let erop: gebruik de optie kies 1 alleen bij levensbedreigende spoed. Wij vragen u kort en krachtig wat de spoed is en reageren direct naar wat nodig is. Heeft u per ongeluk op de 1 van spoed gedrukt, dan vragen wij u om opnieuw te bellen en een andere keuze te maken. Zo blijft de spoedlijn optimaal bereikbaar.

Zet het juiste telefoonnummer in uw contactenlijst
Als u belt dan zien wij met ons belsysteem meteen voor welke praktijk u belt. Dat is handig want de huisartsen proberen zoveel mogelijk de telefoongesprekken van hun eigen patiënten aan te nemen. Mocht er een afspraak op het spreekuur nodig zijn, dan komt u meteen bij uw eigen huisarts. Die weet dan al waar het over gaat.

Wij merken dat een aantal patiënten niet belt naar het nummer van de eigen praktijk. Dan is de kans dus groot dat u niet uw eigen huisarts aan de telefoon krijgt. Dat is jammer.

Zet de onderstaande drie telefoonnummers in uw contactenlijst. Dan hebt u naast uw huisarts de andere twee voor een spoedgeval als uw eigen praktijk vanwege vakantie gesloten is. Zet bij het nummer van uw eigen huisarts bijvoorbeeld ‘Mijn huisarts’ om te weten welk nummer u normaal gesproken moet bellen.

Praktijk 1 – Van Walré de Bordes             030 – 26 79 752
Praktijk 2 – Van Sonsbeek                          030 – 69 13 576
Praktijk 3 – Praktijk van Drie                     030 – 69 17 929

Zie in verband met bereikbaarheid ook de aanwezigheid in de zomervakantie

Over het waarom van deze grote verandering bent u geïnformeerd in de vorige nieuwsbrief en op deze website.

Wij horen graag uw mening
Vertel het ons aan de telefoon of stuur het naar nieuwsbrief@widar.nl

Voeding en leefstijl bij reuma en artrose

 

Uit het wetenschappelijk onderzoek Plants for Joints blijkt dat de klachten van reuma en artrose een stuk minder worden door het verbeteren van de leefstijl. Het gaat dan om een leefstijl met (meer) plantaardige voeding, meer beweging, een betere nachtrust en meer ontspanning. Die leefstijl zorgt voor minder stijfheid, minder pijn, en daardoor ook voor minder medicijngebruik.


Bent u nieuwsgierig wat deze leefstijl voor u kan betekenen, neem dan vrijblijvend contact op met Annemieke Zeilstra, dietist/leefstijlcoach, tel. 06 404 088 56


 

Fragmenten uit Plants for Health, lekker lang gezond leven op basis van wetenschap:

Wat is er met mij aan de hand, vraagt Olav zich af terwijl hij op een ochtend uit bed stapt.  Zeven weken geleden begon hij als deelnemer aan Plants for Joints, een onderzoek naar het effect van leefstijl op reuma. Hij loopt de trap af en kijkt zijn vrouw verbaasd aan: ‘Ik heb geen last meer!’

Ook Henny een vrouw van zeventig met artrose, ging van pijnlijke knieën en pijnstillers naar het succesvol voltooien van de Nijmeegse Vierdaagse.

 

Je Moet Niks©

De cursus zet je aan het denken en geeft inzicht in wat jij echt belangrijk vindt in het leven en hoe je daar (meer) naar kunt handelen. Je werkt aan het versterken van je zelfwaardering (het ‘vat van zelfwaardering’). Daarnaast word je je bewuster van je eigen gedachten en gedrag, en leer je hier met mildheid naar te kijken. Dat helpt om steviger en prettiger in het leven te staan en maakt het makkelijker om keuzes te maken die passen bij wat jij belangrijk vindt. Annemieke is een fijne coach. Ze spiegelt wat ze ziet. Ze helpt je je eigen waarden te vinden en via kleine stappen aanpassingen te doen, zonder daarin sturend te zijn. Annemieke is rustig, begaan en houdt je bij de les.
Anoniem — maart 2026

Ik vind het een verhelderende methode. De online lessen zijn erg duidelijk en fijn om naar te luisteren en te kijken. Ik heb geleerd om beter te voelen, en dat wat ik voel oké is om te voelen. Mijn strategie was altijd maar doorgaan, wat er allemaal moet. Ik kan nu veel beter naar mijzelf luisteren. Nu kan ik kiezen wat ik wil i.p.v. wat ik moet. Annemieke heeft echt naar mij geluisterd waardoor alles er kon zijn. Dat was heel  fijn.
I.P. — januari 2026

Op weg naar mentale fitheid en flexibiliteit op jouw manier

Heb je al vele malen geprobeerd om je leefstijl aan te passen? Lukt het je niet om het gewenste gedrag vol te houden? Lukt het je niet om meer rust te creëren in je leven?  Val je steeds terug in oude patronen? Ervaar je hierdoor frustratie? Daalt hierdoor jouw vertrouwen om meer grip te krijgen op je leven?

Dan is de Je Moet Niks© iets voor jou. Het is een praktische en wetenschappelijk onderbouwde training ontwikkeld door Heidi Stiegelis gericht op het vergroten van zelfvertrouwen waardoor jij je zelfzorg en zelfsturing vergroot.

Dan doen wij door jouw brein te trainen, zodat je beter instaat bent om zelf keuzes te maken, om te gaan met ongemakkelijke gevoelens zoals verdriet en boosheid en richting te geven aan het leven waarnaar jij verlangt. De training legt je geen regels op.

De cursus leert je
– Meer rust in jouw leven
– Herkennen en bijsturen van jouw automatische gedragingen
– Vaardigheden om oude gewoontes te doorbreken en nieuwe gewoontes te ontwikkelen
– Het leven te leven zoals jij dat wilt
– Meer compassie te hebben voor jezelf
– Beter om te gaan met ongemakkelijke gevoelens en piekeren

De cursus bestaat uit
– Een onlinecursus met korte, duidelijke video’s zodat u de theorie begrijpt en kunt starten met het oefenen. Dit duurt 3-4 weken als u de oefening goed wilt doen.
– Toegang tot de ‘Je Moet Niks® Community’ voor support en vragen.
– Vijf sessies van een uur om de 2 à 3 weken met mij als Je-Moet-Niks-trainer.

Wat kost het jou?
De investering kost € 774 en kan in termijnen worden betaald. De training is CRKBO geregistreerd en kan eventueel worden betaald uit het opleidingsbudget van jouw werkgever.
De investering is jouw commitment om bereid te zijn de vaardigheden te trainen.
Als voorbereiding kun je het boek Je Moet Niks. Mentaal en fysiek fit op jouw manier van Heidi Stiegelis lezen. Dit boek kun je bij mij kopen.

Aanmelden
Je Moet Niks trainer Annemieke Zeilstra

Meer informatie
Kijk op Je-moet-niks.nl

Kennismakingsgesprek
Annemieke Zeilstra
06 – 40 408 856
Spreek bij geen gehoor uw naam en telefoonnummer in. U wordt zo spoedig mogelijk teruggebeld.
Telefonisch spreekuur: dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: 13.00-13.30 uur.

Aanwezigheid
Elke dinsdagmiddag, woensdag en donderdagochtend kunt u terecht op Widar.
Elke vrijdagochtend op Tollenslaan 32.

Incident bij leverancier van elektronisch patiëntendossier

Het softwarebedrijf ChipSoft levert software aan ziekenhuizen en huisartsen. Bij ChipSoft is onlangs een incident geweest. De huisartsenpraktijken van Widar maken geen gebruik van systemen van ChipSoft. Wij zijn daarom niet direct getroffen door het cyberincident bij deze softwareleverancier.

Wel werken sommige ziekenhuizen in onze regio met software van ChipSoft. Het kan voorkomen dat daardoor de digitale uitwisseling van informatie tussen onze praktijk en deze ziekenhuizen minder snel verloopt.

Wat betekent dit voor u?

  • Onze huisartsenpraktijk is gewoon bereikbaar en werkt zoals u gewend bent.
  • Het kan voorkomen dat een verwijzing of medische informatie minder snel digitaal door het ziekenhuis wordt verwerkt.
  • In sommige gevallen geven wij een verwijzing op papier mee. Wij vragen u deze dan mee te nemen naar uw afspraak.

Ziekenhuizen in de regio

Voor zover nu bekend werken in ieder geval de volgende ziekenhuizen met systemen van ChipSoft.:

·         Diakonessenhuis 

·         UMC Utrecht

·         Meander Medisch Centrum

Afspraken en zorg in de ziekenhuizen gaan in de meeste gevallen gewoon door. Raadpleeg de website van uw ziekenhuis voor de laatste informatie.

Het St. Antonius Ziekenhuis lijkt op dit moment niet direct getroffen.

Wij blijven de ontwikkelingen in de regio volgen en informeren u als er relevante nieuwe informatie beschikbaar is.

Huisartspraktijken Widar starten met nieuwe werkwijze


Hier kunt u het artikel downloaden als PDF: Huisartspraktijken Widar starten met nieuwe werkwijze PDF


In het vorige WidarNieuws kon u lezen dat de huisartsen van 8 tot 10 uur het beste telefonisch bereikbaar zijn. De aanwezige assistentes zitten dan allemaal aan de telefoon. Vanaf 5 januari verandert er meer: dan zitten van 8 tot 10 uur ook de huisartsen aan de telefoon. U krijgt meteen antwoord op uw vraag of een afspraak op diezelfde dag. Daarnaast kunt u 24/7 gebruikmaken van de digitale hulp Praat met de dokter door in te loggen in de Patiëntenomgeving. Het e-consult is vervallen. Voor een spoedconsult kunt u natuurlijk ook vóór 10 uur terecht.

Praktijkmanager Henriette Jansen en de huisartsen Sanne van Sonsbeek en Toyna de Bordes vertellen enthousiast over de vernieuwingen. WidarNieuws wil weten hoe het zit.

Waarom deze nieuwe manier van werken?
Er spelen een heleboel dingen tegelijkertijd. De huisartsgeneeskunde is eigenlijk al tien jaar aan het veranderen. We krijgen andere vragen van de mensen en via de tweede lijn ─ de specialisten, de ziekenhuizen ─ komt er veel (na)zorg bij de huisarts. Zo is de tijd dat iemand in het ziekenhuis ligt steeds korter geworden. De huisarts moet daarna de zorg in veel gevallen overnemen. Ook de vergrijzing heeft invloed.

Er komt van alle kanten steeds meer op het bord van de huisarts terecht. Tegelijkertijd zijn er te weinig huisartsen en assistentes. De werkdruk is hoog. Om dat op te vangen hebben we de laatste twee jaren achter de schermen van Widar al dingen veranderd. Nu komt er echt een grote verandering. De ontwikkelingen dwingen ons daartoe, maar we verwachten dat de nieuwe manier van werken positief zal zijn voor de patiënten, assistentes en huisartsen. Het lijkt ons de beste manier om de noodzakelijke aanpassingen vorm te geven en daardoor het werk vol te kunnen houden.

Maar wordt het dan niet juist zwaarder als de huisartsen ’s ochtends ook nog aan de telefoon gaan zitten? Daar zijn toch de assistentes voor?
Dat zou je misschien denken, maar het scheelt juist veel tijd. Doordat assistentes en huisartsen ’s ochtends samen aan de telefoon zitten, kunnen we de patiënten meteen antwoord geven op hun vraag. Assistentes kunnen zo nodig de patiënt even in de wacht zetten en overleggen met de arts. En mensen die echt een consult nodig hebben, kunnen diezelfde dag komen.

Tot nu kwamen er de hele dag telefoontjes met medische kwesties. Assistentes moesten daarvoor de huisartsen regelmatig storen; vaak ook tijdens hun spreekuur. Dat is vervelend en niet efficiënt: berichtjes en telefoontjes heen en weer om helder te krijgen hoe het zit en wat er moet gebeuren. De patiënt moest soms lang wachten tot hij een antwoord kreeg. Onze verwachting is dat de nieuwe aanpak gaat zorgen voor snellere actie en minder frustratie. De weg van vraag naar antwoord wordt korter.

Kunnen jullie iedereen inplannen die ’s ochtends belt en een afspraak nodig heeft?
Dat moet lukken. Er staan nog geen consulten gepland voor die dag. De spreekuur-agenda is leeg. Zoals het tot nu toe ging was de dag vaak al driekwart volgepland met consulten. Dat is een stressvol begin van de dag. Zeker als je weet dat er die dag nog veel patiënten zullen bellen die ook een afspraak nodig hebben. Die patiënten konden vaak pas dagen later terecht. Dat is voorbij met de nieuwe manier van werken.

Als de patiënt weet dat hij pas over twee dagen tijd heeft om naar het spreekuur te komen, dan moet hij dus bellen op die dag en niet eerder?
Klopt. Patiënten kunnen bellen tussen 8 en 10 uur voor de huisarts. Daarna niet meer. Voor spoedgevallen zijn we natuurlijk ook na 10 uur bereikbaar. Als de patiënt om drie uur ’s middags belt omdat hij een keer een afspraak met de huisarts wil voor bijvoorbeeld maagzuur, dan krijgt hij vanaf nu te horen dat hij daarvoor tussen 8 en 10 uur moet bellen. Dan krijgt hij op de dag dat hij belt een afspraak als dat nodig is. Het heeft dus geen zin om te bellen met de gedachte dat er verderop in de week nog wel plek zal zijn. Er is op de dag zelf plek. Dat zal wel even wennen zijn.

Na 10 uur kan wel voor andere personen worden gebeld zoals de praktijkverpleegkundige, de POH-GGZ, voor lopende behandelingen voor bijvoorbeeld diabetes en astma. Die telefoontjes kunnen door één assistente worden afgehandeld. De assistentes krijgen meer tijd voor hun andere werkzaamheden zoals het draaien van hun eigen spreekuur. En het is fijn dat als een huisarts ziek is, er voor die dag geen 20, 25 consulten af hoeven te worden gebeld.

Stel, het is ’s ochtends heel druk aan de telefoon en het lukt niet om voor 10 uur iemand aan de telefoon te krijgen. Wat dan?
Als je voor 10 uur belt dan blijf je aan de telefoon in de wachtrij of je kiest ervoor om teruggebeld te worden. Dat hoor je in het keuzemenu. De patiënt kan er ook voor kiezen om naar Praat met de dokter te gaan. We gaan Praat met de dokter gebruiken omdat zorgverzekeraars willen dat huisartsen de mogelijkheid van digitale triage aanbieden aan de patiënten. Triage is een methode om de hulpvraag te beoordelen en te bepalen welke zorgverlener de patiënt het beste kan helpen. Nu doen de doktersassistentes de triage aan de telefoon. Bij Praat met de dokter krijgt de patiënt ook een aantal vragen. De antwoorden typt hij in het systeem. Zo wordt in enkele stappen helder wat precies de vraag aan de dokter is. De assistente bekijkt tijdens openingsuren het bericht in Praat met de dokter en neemt contact op met de patiënt. Een eventuele afspraak bij de dokter is op deze manier al goed voorbereid.

Praat met de dokter werkt samen met andere digitale systemen die de huisartsen gebruiken. Dat scheelt administratie en dus kostbare tijd. De patiënt kan Praat met de dokter elk moment van de dag gebruiken door in te loggen in de Patiëntenomgeving. Het e-consult komt hiermee te vervallen.

Je kunt toch ook gewoon op internet heel veel informatie vinden. Je stelt een vraag en binnen een paar seconden komt er een heel verhaal tevoorschijn.
Dat is waar. We zien steeds vaker dat vooral jonge mensen ChatGPT gebruiken. Ze krijgen dan allerlei onwaarschijnlijke en ronduit verkeerde informatie over wat ze zouden mankeren en wat daaraan gedaan moet worden. Dat is vervelend en kan heel verkeerd uitpakken. Dat zal bij Praat met de dokter niet voorkomen. Praat met de dokter is een gesloten medische omgeving met betrouwbare informatie. Het voldoet aan hele strenge veiligheidseisen. Bovendien: je zoekvraag gaat niet op internet zwerven. Ook wel een prettig idee.

Hebben jullie dit helemaal zelf verzonnen?
Nee, zeker niet. We zijn op bezoek geweest bij een praktijk die deze aanpak al twee jaar hanteert. Daar zagen we allemaal blije mensen rondlopen. Dokters, assistentes, iedereen was blij. En dat kan natuurlijk alleen omdat ook de patiënten tevreden zijn. Een assistente zei dat ze er in het begin heel erg tegenop zag. Ze was bang voor boze patiënten aan de lijn met ‘waarom mag ik nu niet bellen?’. Maar het interessante was volgens haar, dat mensen zagen dat het waar is. Dat ze als ze ’s ochtends bellen er ook meteen iets wordt gedaan met de vraag, de klachten. En dat ze, als het nodig is, diezelfde dag meteen een afspraak kunnen krijgen. Met deze aanpak is daar dan ruimte voor. Dat is hartstikke fijn.

We begrijpen dat de huisartsenzorg enorm is veranderd voor de grote groep mensen die hier al twintig, dertig jaar patiënt is. De nieuwe werkwijze is ons opgelegd door de situatie, maar het is wel een keuze die we met overtuiging maken.

We weten dat er juist extra tijd zal ontstaan voor de patiënten die dat nodig hebben. Vooral omdat we na 10 uur ’s ochtends minder gestoord zullen worden. We krijgen naar verwachting meer ruimte voor de persoonlijke zorg en aandacht die we als antroposofisch gezondheidscentrum willen geven. We moeten ons daarbij wel beperken tot wat nodig en nuttig is. Tijd voor zomaar elke maand een praatje met de dokter is er met de nieuwe aanpak natuurlijk ook niet.

We hebben er veel vertrouwen in dat we samen met de patiënten kunnen werken aan een toekomstbestendige huisartsenzorg bij Widar.