Huisartsenpraktijk Widar en Corona

De maatregelen om de Corona epidemie in ernst te verminderen, worden uitgebreid. Zoals ook in het voorjaar, volgt Widar het beleid van de overheid. Wij verzoeken u een mondkapje op te hebben, als u in ons pand bent. Ook de artsen en therapeuten dragen nu mondkapjes bij het lopen door de gangen en tijdens de behandeling. Alleen als het consult uit een gesprek bestaat én we op ruime afstand van elkaar zitten, kunnen de mondkapjes af.

Widar  heeft gelukkig nu een grote wachtkamer. En vanaf 19 oktober staat er een grote tent recht tegenover de ingang als extra wachtruimte in de buitenlucht. Er waren afgelopen maanden al patiënten die liever buiten wachten; met deze tent hopen we een mooie plek te creëren, waar én continu frisse lucht waait én je ook droog zit bij regen.

 

Widar blijft kijken met de brede antroposofische blik. Ook met deze nieuwe manier van werken, bieden we inclusieve zorg voor lichaam, ziel en geest. Hier hebben wij een aantal interessante artikelen verzameld over antroposofische geneeskunde en corona. Wij staan open voor vragen hierover. 

De informatie hieronder werken wij zeer frequent bij. Graag opnieuw lezen, voor u ons belt.  

 

Telefonische consulten

 Wij doen nog steeds zo veel mogelijk consulten telefonisch. Dit is nodig om het aantal aanwezigen in het gezondheidscentrum laag genoeg te houden om steeds 1,5 meter afstand te houden. Deze telefonische consulten zijn niet op tijd ingepland, maar per dagdeel. U hoort of u in de ochtend of middag wordt teruggebeld. Er wordt altijd op dezelfde dag ingepland en niet vooruit in de week, want anders zou de zorg zich opstapelen. Bij te grote drukte, kan het wel voorkomen, dat u toch pas de dag erna wordt terug gebeld. Doordat de huisartsen langere werktijden hebben dan de assistentes, kan de assistente dan u niet melden dat het een dag later wordt.

Eventueel beeldbellen of vooraf een foto.

Als het belangrijk is dat we een aandoening met eigen ogen kunnen zien, hebben we beeldbellen ter beschikking. Dit is een veilige variant op Facetime, Skype e.d. Dit beveiligde beeldbellen werkt met een inlogcode die de huisarts u geeft. Onze ervaring is dat de beeld- en geluidskwaliteit erg afhankelijk is van de snelheid van zowel uw als onze computer/smartphone.

Wij vragen steeds vaker om vooraf aan het consult een foto toe te sturen. Dit kan u zelf doen via PatiëntPortaal (de Zorg4Zeist App). Als u (nog) geen PatiëntPortaal heeft, stuurt de assistente u een beveiligde mail. Die mail beantwoordt u met de foto in de bijlage.

De assistente kan u ook per direct helpen de inlog voor PatiëntPortaal rond te maken: Zij checkt uw mailadres en uw mobiele telefoonnummer en start de aanmelding. U hoeft dan alleen nog een beveiligings-SMS te beantwoorden.

Als u liever mailt

U kan via de Zorg4Zeist App uw vraag via het e-consult aan de huisartsen stellen. Vanaf 21/6 kan dat ook met bijlage. Als u een foto mee stuurt: 1 Altijd een meetlat mee-fotograferen. Dan zien we hoe groot iets is. 2 Altijd een foto van dichtbij én een foto van grotere afstand (het hele lichaamsdeel) sturen. Dan zien we ook de omgeving.

Als u al onder behandeling bent van de praktijkverpleegkundigen, kan u ook hen zo bereiken. 

 

Een consult op de praktijk

Hoe wij u daarbij beschermen. 

Alleen als we echt niet om fysiek contact heen kunnen, laten wij u naar de praktijk komen. Op de praktijk komen weinig mensen tegelijkertijd, maar over de hele dag wel mensen na elkaar. Een deel van jullie is kwetsbaar. Daarom letten wij erg goed op, dat wij niet een besmetting van de een naar de ander overbrengen:

Artsen en praktijkverpleegkundigen dragen een mondkapje en een witte doktersjas. Daar komen handschoenen bij een deel van het lichamelijk onderzoek. Alleen als het consult uit een gesprek bestaat én we op ruime afstand van elkaar zitten, kunnen de mondkapjes af.

Bij de assistentes kunt terecht voor oren uitspuiten, wondverzorging, etc. Zij werken met spattend water, etc. De assistente draagt daarom tijdens hun hele spreekuur witte jas, mondkapje, bril en handschoenen. Dit heeft ze dus al aan, als ze u ophaalt uit de wachtkamer.

 

De Corona- check vooraf

De vragen die wij u aan telefoon stellen. Als u één van deze vragen met JA moet beantwoorden, wordt de afspraak veranderd in een telefonisch consult of een consult op ons "Rode spreekuur" (zie verderop).

Heeft u een van de volgende klachten? 
  • Koorts? (ook daadwerkelijk gemeten).
  • Hoesten?
  • Moeheid?
  • Klachten van meer slijm/sputum?
  • Kortademigheid?
  • Spierpijn?
  • Hoofdpijn?
  • Keelpijn?
  • Braken en/of diarree?
  • Rode of pijnlijke branderige ogen (oogontsteking/conjunctivitis)?
  • Verlies van smaak en/of geur?
  • Pijnklachten op de borst/bij diep ademen?
Heeft een huisgenoot van u koorts of wacht deze op de uitslag van een corona-test?
Bent u recent terug gekomen uit een oranje land?

 

Wachten en wachtkamer

Kom zoveel mogelijk alleen naar de afspraak. Als iemand u brengt vraag diegene dan buiten of in de auto te wachten. Kom op het afgesproken tijdstip. Bent u te vroeg wacht dan even buiten/in de auto. In de wachtkamer zijn de tijdschriften en het kinderspeelgoed is weggehaald. 

WC-gebruik

Ga zo mogelijk thuis naar het toilet. De WC in de wachtkamer wordt alleen nog gebruikt voor het opvangen van urines voor onderzoek. Bij hoge nood: Gebruik direct melden bij de  assistentes. Daarna moet hij namelijk worden schoongemaakt.

Alleen korte consulten op afspraak. 

Om de wachtkamer zo leeg mogelijk te houden, werkt iedereen veel strakker op tijd dan u van ons gewend bent. Dit betekent, dat er geen extra vragen in het consult kunnen worden behandeld. Als u een vraag over houdt, kan u dit in een volgend (telefonisch) consult stellen. Als in het consult blijkt, dat er een langer gesprek nodig is, maakt de huisarts met u de afspraak hoe dat telefonisch gevoerd kan worden op een ander tijdstip. 

Geen inloopspreekuur.

Omdat een gezondheidscentrum een plek is, waar kwetsbare mensen komen, zullen wij nog maanden tot jaren vooraf  vragen naar klachten die bij Corona passen. Alle inloopspreekuren zijn daarom vervallen. 

 

Een afspraak op het "Rode spreekuur" als u één van de twaalf klachten heeft.

Patiënten met één van de twaalf klachten (zie hierboven), krijgen een afspraak voor het `rode spreekuur`. Voor uw en onze bescherming, treft u de arts in volledige bescherming. Een witte jas, handschoenen, mondkapje en bril.

De ingang van dit spreekuur is aan de achterzijde van Widar. Ter hoogte van Krullelaan 13. Er is daar een kleine parkeerplaats. Deze wordt voor de bezoekers van het `Rode spreekuur` vrij gehouden.

De parkeerplaats is ook de ´wachtkamer´. U wordt door de arts telefonisch naar binnen geroepen. Op uw mobiele telefoonnummer.  

Graag in de auto wachten tot u telefonisch door de arts naar binnen wordt geroepen. Alleen als u met de fiets gekomen bent, kan dat niet. Dan op de parkeerplaats wachten. Zorg dat u ook 1,5 meter afstand houdt van het doorgaande looppad naar de voorzijde van Widar.

 

Algemene vragen over Corona en testen

Er is een app in de regio Utrecht beschikbaar waar u zich kunt aanmelden als u mogelijk corona heeft. U kunt daarop dagelijks uw klachten invoeren. In een regiecentrum in het UMC Utrecht lezen medisch deskundigen mee. U helpt daarmee het onderzoek naar de verspreiding en het beloop van corona-achtige klachten. 

Algemene vragen over Corona liever niet aan onze assistentes stellen. Zij hebben hun handen vol aan de mensen die al ziek zijn. U vindt goede informatie op thuisarts.nl of op de website van het RIVM. Daar vindt u ook alle informatie over of er getest kan worden op de ziekte of de antistoffen.

 

 

Huisartsen van Widar

Onze praktijk is gehuisvest in een groot jarendertighuis, aan de rand van oud-Zeist en pal tegenover het bos van Pavia. Het statige uiterlijk van het pand compenseren we binnen met een warme sfeer en een persoonlijke benadering van onze patiënten.

Vanuit een gezamenlijk ideaal werken wij samen met de therapeuten in Widar.