Contact met uw huisarts: nieuwe mogelijkheden
Er zijn te weinig dokters en doktersassistentes. Zorgverzekeraars willen daarom dat de huisartsen in 2026 ‘digitale triage’ invoeren. Met een vragenlijst op de website kunt u dan bepalen of u de huisarts nodig heeft of niet. Nu doet de doktersassistente de triage in alle gevallen aan de telefoon door u allerlei vragen te stellen. De verwachting is dat door de digitale triage minder naar de huisartsenpraktijk gebeld hoeft worden. U bent niet verplicht de digitale triage te gebruiken.
Voor de huisartsen van Widar is de invoering van de digitale triage de aanleiding om het telefonisch contact en de consulten anders te organiseren. Het telefonisch contact verandert als eerste.
Op zoek naar goede voorbeelden
De huisartsen zijn op zoek gegaan naar niet-digitale mogelijkheden om het tekort aan dokters en doktersassistentes op te vangen. Daarvoor hebben ze huisartsenpraktijken bezocht die het telefonisch contact en de consulten anders hebben georganiseerd. Van die voorbeelden neemt Widar het beste over.
Een eerste stap is nu al gezet: tussen 8 en 10 uur is Widar telefonisch optimaal bereikbaar. De huisartsenpraktijken die al zo werken, zeggen dat dit voor de patiënten, assistentes en dokters prima werkt.
Bel tussen 8 en 10 uur
’s Ochtends tussen 8 en 10 uur zit de volle bezetting van assistentes aan de telefoon. Als het heel druk is en u niet snel een assistente aan de lijn krijgt, wordt u vaak al binnen een kwartier – uiterlijk een uur – teruggebeld.
Na 10 uur blijft er nog één assistente aan de telefoon. De overige assistentes zijn dan bezig met de andere werkzaamheden zoals herhaalrecepten, urines nakijken, behandelkamerspreekuur, en bestellingen.
In de nieuwsbrief van januari 2026 leest u over de voortgang ten aanzien van de organisatie van de consulten.
Voor wie meer wil lezen
Samen naar een toekomstbestendige, hybride huisartsenzorg – LHV





